ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
W bieżącym roku szkolnym w naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia logopedyczne odbywają się:
Poniedziałek: 8:00-12:30
Wtorek: 8:00- 12:30
Środa: 8:00 -12:30
Czwartek: 8:00-12:30
Piątek: 8:00-12:30
Konsultacje dla Rodziców
Czwartek 7:00-8:00
12:00- 12:30
Ogólny zakres zabaw i pojęć w terapii logopedycznej- plan pracy z dziećmi.
1.Zabawy wynikające z zainteresowań dziecka –indywidualne i grupowe –budzenie wiary we własne możliwości, rozwijanie sfery emocjonalno –społecznej.
2.Pobudzanie aktywności poznawczej przez wprowadzanie pojęć dotyczących otaczającego świata z obszaru poznawczo –językowego: JA, RODZINA, DOM, PODWÓRKO, PLAC ZABAW, ULICA, SKLEP, LAS, OGRÓD, CYRK, MORZE, ZAWODY, POKARMY.
(zaimki, rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki, przysłówki, liczebniki, przyimki, oraz kolory, kształty, pory, roku),
3.Rozwijanie pamięci słuchowej poprzez: utrwalanie informacji o sobie, piosenki, wiersze, wypowiedzi nt treści obrazków: wyrazy, wyrażenia, zdania proste.
4.Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni: wskazywanie i nazywanie części ciała, układanie przedmiotów względem siebie.
5.Usprawnianie percepcji i pamięci wzrokowej: dobieranki, wyszukiwanki, dokładanki, układanki z części, rysowane wierszyki…
6.Kształtowanie percepcji i pamięci słuchowej: nazywanie czynności, rozróżnianie i nazywanie dźwięków, odgłosów, zabawy logorytmiczne, odtwarzanie ruchem treści piosenek i wierszy, zabawy ruchowe, układanie czynności następujących po sobie(historyjki obrazkowe), bity i piktogramy…
7.Usprawnianie funkcji narządów mowy: ćwiczenia oddechowe, języka, podniebienia, warg, zabawy fonacyjne i artykulacyjne.
8.Zabawy ortofoniczne.
9.Stymulowanie mięśni twarzy.
10.Zabawy z elementem metod aktywizujących np.: pedagogiki zabawy i elementów metody integracji sensorycznej.
11.Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
12.Zastosowanie gier dydaktycznych.
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA W PRZEDSZKOLU –część I.
Profilaktykę logopedyczną w przedszkolu rozumiemy jako formy wsparcia logopedycznego oraz treści, metody, zasady i środki dydaktyczne tworzące spójną całość pracy logopedy, w celu podnoszenia kultury mowy, stymulacji rozwoju mowy i prawidłowej wymowy, zapobiegania zaburzeniom mowy, rozwoju komunikacji werbalnej i niewerbalnej .
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej Logopeda:
-prowadzi diagnozy logopedyczne dzieci, pomaga w diagnozowaniu dzieci (we współpracy z nauczycielkami dzieci i innymi specjalistami) prowadzi badania przesiewowe w celu ustalenia stanu mowy i wymowy,
-organizuje i prowadzi zajęcia logopedyczne indywidualne i grupowe wg harmonogramu, organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym Przedszkolu z udziałem nauczycieli i specjalistów,
-prowadzi warsztaty, porady, zajęcia pokazowe, integracyjne, terapeutyczne z udziałem chętnych Rodziców i nauczycieli, konsultacje dla Rodziców –wg potrzeb,
-podejmuje działania profilaktyczne zapobiegające powstawaniu zaburzeń w komunikacji językowej oraz kształcące prawidłowy rozwój mowy i słuchu, wspiera działania wychowawcze nauczycieli wynikające z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
-podejmuje współpracę z innymi specjalistami na teranie placówki, z poradniami i innymi instytucjami, zaprasza innych specjalistów na spotkania z rodzicami i nauczycielami,
Celem towarzyszącym Logopedzie w pracy terapeutycznej jest: rozwijanie mowy i myślenia, kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, niwelowanie barier komunikacyjnych, budowanie klimatu i przestrzeni do komunikacji, nauki prostych zdań u dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, sprzyjanie wyrabianiu gotowości do mówienia, wzmacnianie wiary dzieci we własne możliwości, tworzenie warunków do integracji z innymi dziećmi, rodzicami w ramach zajęć pokazowych, zachęcanie dzieci do własnej aktywności, w tym aktywności słownej, usprawnianie motoryki aparatu mowy, prowadzenie ćwiczeń oddechowych, artykulacyjnych, ortofonicznych i fonacyjnych, niwelowanie wad wymowy, usprawnianie percepcji i pamięci słuchowej, rozwijanie słownika, wyrównywanie szans rozwojowych u wszystkich dzieci –przy doborze odpowiednich metod i środków, a także dzięki tworzeniu właściwej atmosfery: życzliwości, zrozumienia, dowartościowania, szacunku i czasu.
Wczesne rozpoznanie i określenie zaburzeń czy zakłóceń w rozwoju mowy i wymowy stanowi początek działań terapeutycznych i profilaktycznych. Specjalistyczny charakter pracy logopedy wymaga określonej wiedzy i doświadczeń –stąd liczne szkolenia, z których logopeda nabywa kompetencji do stymulowania rozwoju dzieci w zakresie mowy i wymowy.
Wskazówki.
Dekalog niezbędny podczas pracy nad usprawnianiem mowy dziecka
(źródło: „Logopedia. Jak usprawniać mowę dziecka”. K.Datkun –Czerniak)
1.Zwracaj uwagę na własną wymowę. Pracuj nad precyzyjną artykulacją…
2.Staraj się, aby ćwiczenia usprawniające mowę były atrakcyjne, realizowane w formie zabaw, gier, w odpowiednim klimacie emocjonalnym –by dawały dziecku radość i satysfakcję oraz motywowały do uczestnictwa. Szukaj sprzymierzeńców: logopedów, rodziców, innych specjalistów…
3.Zabawy i ćwiczenia stymulujące mowę prowadź systematycznie –dostosuj czas ich trwania do wieku , możliwości i zainteresowań dzieci. Utrwalaj ćwiczone umiejętności i sprawności.
4.W toku działań przestrzegaj zasady stopniowania trudności.
5.Dostrzegaj i odpowiednio wzmacniaj każdy sukces dziecka –nie szczędź pochwał i zachęt.
6.W działaniach stymulujących rozwój mowy uwzględniaj elementy ogólnego rozwoju dziecka –miej na uwadze jego powodzenie w szkole.
7.Nie ograniczaj się jedynie do zaplanowanych co jakiś czas ćwiczeń artykulacyjnych i ortofonicznych –na wymowę dziecka zwracaj uwagę podczas wszystkich form jego aktywności, np.: w czasie spacerów, zabaw ruchowych, tematycznych, w czasie działalności plastycznej, matematycznej…
8.Bądź cierpliwy, taktowny, traktuj dziecko podmiotowo…
9.Nie prowadź ćwiczeń logopedycznych w czasie niedyspozycji dziecka, np.: choroby gardła, krtani, nosa.
10.Bądź poszukujący, stosuj metody aktywizujące, nowoczesne rozwiązania, zamiennie różnorodne pomoce…